KARJERA


Karjeras izglītība un karjeras attīstības atbalsta pasākumi Jūrmalas Valsts ģimnāzijā 2021./2022. m. g.


Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs
(Nr. 8.3.5.0/16/I/001 )

Jūrmalas Valsts ģimnāzija jau trešo gadu piedalās Eiropas Sociālā fonda projektā Nr. 8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs”.
Projekta īstenošanas termiņš: 2017.gada 23. marts – 2021. gada 31. augusts.

Projekta mērķis ir uzlabot pieeju karjeras atbalstam izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs:
     nodrošināt karjeras vadības prasmju apguvi skolās;
     celt izpratni un informētību par tālākās izglītības ceļiem un izvēlēm;
     motivēt profesijas un nodarbinātības izvēlei atbilstoši savām interesēm, spējam, sabiedrības un darba tirgus piedāvājumam un vajadzībām;
     sniegt individuālas konsultācijas skolēniem;
     izglītot skolēnu vecākus par karjeras izglītības nepieciešamību un vecāku atbalstu bērniem un jauniešiem karjeras izvēles jomā.

Karjeras konsultācijas

Karjeras izglītība skolā tiek plānota kā pasākumu kopums, lai skolēniem palīdzētu attīstīt prasmes interešu, spēju un iespēju samērošanā, lai sniegtu atbalstu karjeras mērķu izvirzīšanā, palīdzētu uzkrāt zināšanas un izpratni par darba pasauli, kā arī akcentētu sapņu profesijas ciešo saikni ar ikdienas mācību procesu, ievadītu karjeras plānošanā un sniegtu praktisku informāciju par tālākizglītības iespējām.

Tomēr galvenā darba daļa būs jāveic pašam skolēnam, jo karjera ir katra cilvēka spēju efektīva izmantošana dzīves mērķu sasniegšanai, viņa mērķtiecīga darbība savu kompetenču pilnveidei un izpausmei visa mūža garumā gan sociālajā, gan profesionālajā jomā.

Pedagogs-karjeras konsultants skolā:
     informē un izglīto skolēnus karjeras attīstības jautājumos,
     sniedz atbalstu viņu karjeras plānošanā,
     koordinē karjeras izglītības darbu skolā,
     organizē un īstenot plānotos karjeras izglītības pasākumus,
     apkopo un sniedz informāciju par karjeras iespējām.

Jūrmalas Valsts ģimnāzijā informāciju un konsultācijas par karjeras izvēles jautājumiem ir iespējams saņemt pie pedagoģes-karjeras konsultantes Indras Kraģes (5.-12.kl.) 

2020.-2021. mācību gads

2020. – 2021. m. g. laikā Eiropas Sociālā fonda projektā Nr. 8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ar VIAA atbalstu Jūrmalas Valsts ģimnāzijā pedagogs-karjeras konsultants visa mācību gada garumā nodrošināja individuālās konsultācijas (IK) izglītojamiem – 9. un 12. klašu skolēniem – par izglītības iespējām pēc pamatskolas un vidusskolas beigšanas. 9.klašu skolēni, kam lēmumi par izglītību un profesijas izvēli ir jāpieņem pirmo reizi dzīvē, šo iespēju individuāli konsultēties izmantoja ļoti aktīvi. Norisinājās vairākas auglīgas sarunas starp PKK un izglītojamiem, un vairāki skolēni konsultācijas apmeklēja atkārtoti. Pamatskolas grupā PKK nodrošināja arī grupu nodarbības klasēs un skolēnu vajadzību un interešu izpēti. Grupu nodarbības tika novadītas trīs 7. un divās 8. klasēs par tēmām – “Kas ir karjera”, “Karjeras kompass” un “Profesiju tipiem”, pievēršot skolēnu uzmanību savu spēju, vajadzību un vēlmju apzināšanai, savu talantu un interešu attīstīšanai. Tika pārrunāts, kā skolā apgūtās zināšanas un skolēnu brīvā laika aktivitātes var būt par pamatu, izvēloties nodarbošanos nākotnē. Vidusskolas posmā norisinājās individuālas sarunas ar 10. klašu skolēniem, kas pirmo gadu vidusskolā mācās pēc apzināti izvēlētiem t.s. izvēļu groziem. 11. klasēs PKK organizēja grupu nodarbības, pievēršot uzmanību pašizpētes un karjeras iespēju jautājumiem. PKK pievērsa uzmanību aktualitātēm no Pasaules darba foruma datu bāzes (World Trade forum) par aktualitātēm starptautiskajā darba tirgū. 12. klašu absolventiem tika sniegta praktiska palīdzība CV un motivācijas vēstuļu rakstīšanā. Vidusskolēni tika informēti un aicināti piedalīties dažādu Latvijas augstskolu Atvērto durvju dienās interneta vidē, sadarbībā ar Ekonomikas un kultūras augstskolu, Latvijas universitāti, Latvijas Lauksaimniecības universitāti, Latvijas Mākslas akadēmiju, Banku augstskolu u.c. Šajā mācību gadā Jūrmalas Valsts ģimnāzija ir noslēgusi sadarbības līgumus ar vairākām Latvijas augstskolām – Latvijas universitāti, Ekonomikas un kultūras augstskolu, Latvijas Mākslas akadēmiju, Banku augstskolu. Kopā ar Mākslas akadēmijas studentiem ir īstenots starptautisks projekts, izdoti materiāli – digitālā rokasgrāmata – par to, kā attālinātajā mācību procesā skolotāji savu darbu un mācību stundas var padarīt skolēniem interesantākus. Individuālas sarunas ir notikušas arī ar skolēnu vecākiem. PKK ir uzrunājusi vacākus JVĢ vecāku kopsapulcē 2021. g. pavasarī, stāstot par atbalsta iespējām izglītības un karjeras jomā. Sadarbība ar vecākiem norit veiksmīgi. Lai gan šajā pavasarī Ēnu dienas un Atvērto durvju dienas visā valstī notika attālināti, pedagogs-karjeras konsultants regulāri atgādināja skolēniem e-klasē par iespēju apmeklēt online vidē dažādu izglītības iestāžu un augstskolu organizētos pasākumus un pieteikties ēnot profesijas attālināti. Interesantu piedāvājumu bija sagatavojusi Latvijas Lauksaimniecības universitāte, kur nedēļas garumā katru dienu varēja ēnot visdažādākās profesijas, ko piedāvā apgūt LLU. Līdzīgs bija arī Rīgas Stradiņa universitātes piedāvājums topošajiem medicīnas un veselības aprūpes studentiem. Šogad JVĢ ir atjaunojusi arī līgumu ar Junior Achievement, un esam lepni, ka viena mūsu 11. kl. skolniece ir pieteikusi savu mācību uzņēmumu. Karjeras atbalsts skolēniem norisinās veiksmīgi dažādos līmeņos un dažādos veidos. Šobrīd notiek darbs pie skolas Karjeras izglītības programmas un Karjeras atbalsta pasākumu plāna izveides 2021./2022.m. g., kas būs arī ģimnāzijas atkārtotas akreditācijas gads.

2019.-2020. mācību gads

2020. gada februārī projekta Nr.8.3.5./16I/001 “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros Jūrmalas Valsts ģimnāzijā 11. – 12. klašu skolēniem sadarbībā ar “Start Strong” tika organizēts KAA pasākums “Veiksmīgas karjeras ABC”. Pieredzējuša karjeras trenera vadībā skolēniem bija iespēja izprast darba tirgus veidošanās principus, kā parādīt sevi plašajā darba tirgū, kā arī bija iespēja diskutēt, kas nosaka veiksmi karjerā. Skolēniem bija iespēja padomāt par savu sirdslietu un kā to nākotnē pārvērst par veiksmīgas karjeras pamatprincipu.

2020. gada martā projekta Nr.8.3.5./16I/001 “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros Jūrmalas Valsts ģimnāzijā 8.-9. klašu skolēniem notika KAA pasākums “Nākotnes profesija un mans ceļš”. Pasākumā pie jauniešiem viesojās  izaugsmes treniņu “Jādara” lektori, kuri skolēniem palīdzēja izzināt, kā mainās profesiju pieprasījums mūsdienās, kādas zināšanas un prasmes būs nepieciešamas, lai veiksmīgi iekļautos mainīgajā darba tirgū. Pasākuma laikā skolēni veica pašnovērtējumu, sevi izzināja, atklāja sevī jaunas prasmes, spējas, kas noteikti noderēs nākotnē domājot par profesijas izvēli.

2020. gada martā projekta Nr.8.3.5./16I/001 “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros Jūrmalas Valsts ģimnāzijā 1-4. klašu skolēniem tika plānots pasākums “Profesiju labirinti”, kura ietvaros 2 dienās skolēni iepazīstas un praktiski izmēģina savus spēkus dažādās profesijās. Taču ārkārtas stāvokļa valstī dēļ pasākums tika atcelts.

2019. gada novembrī 7. klašu skolēni ESF projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros piedalījās karjeras atbalsta pasākumā “Iepazīsti profesiju daudzveidību tirdzniecības centrā “Korso”. Pasākuma mērķis – iepazīstināt jauniešus ar profesijām, kas pieejamas tirdzniecības centrā, kā arī izzināt dažādu nozaru speciālistu ikdienu – kādi ir galvenie darba pienākumi, darba apstākļi, kāda izglītība ir nepieciešama attiecīgajam profesionālim. Pasākuma laikā skolēni tika sadalīti 6 komandās un ar praktisku uzdevumu palīdzību, tika iepazīstināti ar dažu jomu speciālistu ikdienu, ļaujot iejusties viņu ikdienas darbā izpildot iepriekš sagatavotus uzdevumus. Tādā  veidā skolēniem bija iespēja iegūt plašāku ieskatu ne tikai profesiju daudzveidībā, kuras sastopamas tirdzniecības centrā, bet arī attīstīt izpratni par uzņēmējdarbības vidi tirdzniecības centrā un kādi profesiju pārstāvji nepieciešami, lai varētu atvērt un uzturēt tirdzniecības centru. Praktiskajos uzdevumos katram skolēnam bija iespēja izvērtēt savu atbilstību kādai no profesijām.

Pasākums bija interesants, aizraujošs, ar nelielu sacensības garu, jo pasākuma noslēgumā tika noteikta uzvarētājkomanda, kura bija savākusi visvairāk punktu visos uzdevumos. Skolēni uzzināja ne tikai daudz jauna un interesanta par profesijām, bet arī guva priekšstatu, kā dzīvē var noderēt tādas zināšanas un prasmes, kas tiek apgūtas skolas gados.